TELEPORADA
Informacja o organizacji teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
Przychodnia Lekarska Jasień Sp. z o.o. udziela świadczeń opieki zdrowotnej w formie teleporad zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. 2020 poz. 1395 z późn. zm.) na podstawie poniższych zasad:
Informacje ogólne
- Teleporady udzielają Lekarz POZ, Pielęgniarka POZ oraz Położna POZ w zakresie swoich kompetencji.
- Teleporady udzielane są telefonicznie a w uzasadnionych przypadkach z wykorzystaniem poczty elektronicznej.
- Teleporady przeprowadzane są w warunkach gwarantujących poufność, zapewniając brak dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
Rejestracja
- Rejestracja na teleporady odbywa się na zasadach ogólnych tj. osobiście, przez osobę trzecią, telefonicznie pod numerem:
Przychodnia Jasień – tel. 58 322 11 51
Przychodnia Jabłoniowa – tel. 58 333 44 21
Przychodnia Borkowo – tel. 58 333 46 85
bądź za pośrednictwem rejestracji elektronicznej www.pljasien.pl. - Teleporada jest realizowana nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu rejestracji albo w terminie późniejszym ustalonym z pacjentem lub opiekunem prawnym.
- W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają jego dotrzymanie, personel informuje pacjenta
w każdy dostępny sposób (np. telefonicznie) o zmianie tego terminu.
Przeprowadzenie teleporady
- W wyznaczonym terminie telefonicznie z pacjentem skontaktuje się osoba udzielająca świadczenia.
- W przypadku braku kontaktu z pacjentem osoba udzielająca teleporady podejmie co najmniej trzy próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut.
- Jeżeli po trzykrotnej próbie osoba udzielająca teleporady nie skontaktuje się z pacjentem wizyta zostanie usunięta i pacjent musi ponownie dokonać rejestracji.
- Osoba udzielająca teleporady potwierdza tożsamość pacjenta na podstawie danych osobowych o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, zgormadzonych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru.
- Osoba udzielająca teleporady na podstawie przeprowadzonego badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej udziela świadczenia zdrowotnego i ustala czy teleporada jest wystarczająca dla zgłoszonego problemu zdrowotnego lub informuje pacjenta
o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady - W trakcie teleporady pacjent ma prawo zgłosić wolę osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
- W ramach teleporady lekarz może wystawić:
1) e-receptę,
2) e-skierowanie,
3) e-zwolnienie,
4) e-zlecenie na wyroby medyczne,
5) zlecenie na badania dodatkowe w szczególności laboratoryjne lub obrazowe. - W trakcie wizyty lub po jej zakończeniu za pomocą wiadomości sms na podany numer telefonu kontaktowego, lekarz przekaże kod do wystawionej e-recepty, e-skierowania lub e-zlecenia na wyroby medyczne w celu ich realizacji.
- W przypadku wystawienia zlecenia na badania obrazowe, laboratoryjne wykonywane poza Przychodnią Lekarską Jasień należy zgłosić się po oryginał dokumentu do rejestracji przychodni.
- W przypadku wystawienia zlecenia na badania obrazowe, laboratoryjne wykonywane
w Przychodni Lekarskiej Jasień należy ustalić termin wizyty osobiście lub telefonicznie
w Rejestracji przychodni. - W przypadku pacjenta podejrzanego o zakażenie lub zakażonego wirusem SARS-CoV-2 świadczeń udziela się z zachowaniem standardu organizacyjnego opieki nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. 2020 poz. 1749 z późn. zm.).
UWAGA! Wyjątki:
Świadczenia w formie teleporady nie przeprowadza się:
- W przypadku gdy Pacjent albo jego opiekun prawny nie wyrazi zgody na udzielenie świadczenia w tej formie z wyjątkiem:
1) Wystawienia recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz zlecenia na zaopatrzenie
w wyroby medyczne oraz kontynuacje zaopatrzenia w wyroby medyczne bez dokonania badania pacjenta, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym
w dokumentacji medycznej.
2) Wystawienia zaświadczenia. - Podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę, położną POZ, wskazanych
w deklaracji wyboru, - W związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
- W związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
- Dzieci do 6 roku życia są przyjmowane przez lekarza wyłącznie osobiście z wyjątkiem:
1) Porad kontrolnych w trakcie leczenia, ustalonych w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez zbadania fizykalnego.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP)
IKP to dostęp do historii udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej, wystawionych receptach, zwolnieniach i skierowaniach. Każdy pacjent może zalogować się do konta poprzez stronę www.pacjent.gov.pl
Do zalogowania niezbędne jest posiadanie Profilu Zaufanego lub e-dowodu.
Odnośniki do stron internetowych dotyczących:
1. e-recepty https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
2. e-skierowania https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie
3. e-zwolnienia https://pacjent.gov.pl/e-zwolnienie
4. e-zlecenia na wyroby medyczne https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/zlecenia-na-wyroby-medyczne
5. Konta Pacjenta IKP www.pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta